Wednesday, September 15, 2010

Teringin Makan Pulut Kuning lah pulak.

Tiba-tiba masa kat opis petang tadi Ai teringinnyer lah makan pulut kuning. So, after back from work, Ai singgah at the Kedai Runcit near my house to buy a kilo of beras pulut. As usual kena jenggah blog Ummi to get a resepi.

Bahan:-

  • 1 kilo beras pulut (rendam semalaman dengan serbuk kunyit dan 2 keping asam gelugur)
  • 2 cawan santan pekat
  • 3 helai daun pandan
  • 2 sudu kecil garam halus

Cara Memasak:-
  • Masak air dalam periuk kukus biar didih.
  • Sementara itu, buang air rendaman pulut dan basuh sekali lagi pulut.
  • Masukkan perlahan-lahan dalam periuk kukus (berlubang) dengan di alas daun pandan bersilang-silang.
  • Kukus pulut selama lebih kurang 30 minit/hingga pulut kelihatan kembang. Balik-balikkan pulut satu kali semasa pertengahan kukus.
  • Sementara itu, dalam bekas lain, masukkan santan dan garam, kacau rata.
  • Bila pulut telah kembang, perlahankan api dan angkat pulut, tuang dalam bekas besar, masukkan santan tadi sedikit demi sedikit, kacau rata.
  • Masukkan sekali lagi dalam periuk kukus berlubang dan kukus sebentar (-+ 5 minit). Angkat dan ratakan pulut dalam periuk lain, dan letak sebentar atas api paling kecil selama -+ 10 minit.


Then at 11.25pm Ai start mengukus pulut...taraaa..ni lah hasilnya:-



*pengakuan ku:-
  • Ai rendam dua jam jer.
  • tak tarukpun daun pandan.
  • Guna santan kotak instead of fresh santan.
  • Ai tak alih pun ke dalam periuk lain, malas.
*Output :-
  • Kurang kuning
  • Kurang masin
* Disclaimer :-
  • nak makan dengan apa? kwang! kwang! esuklah saya fikirkan ye, dah mengantuk. Selamat Malam semua!

5 comments:

Pi Bani said...

Susah-susah makan dengan kicap je lah... ;-)

sherry said...

Hi Che Pi..morning to you...makan dgn cili sos ok tak? hihihi.

Wan Sharif said...

Interesting post..
tang malas tu ..mahal!!

Wan Sharif said...
This comment has been removed by the author.
sherry said...

Hi Tuan Wan.

Terima Kasih sudi beraya kat sini.!