Wednesday, September 10, 2008

Anggun di luar, Serlah Pesona dari Dalam.

Ke arah menjadi insan yang cantik dan tampan dalam ertikata sebenar,..Karya Ahmad Naim Jaafar and Mohd Ikram Mohd Nor Wazir....excited to finish it...

3 comments:

Mat Cendana said...

(cendana287)
Sekarang saya dapat tahu sikit-sikit tentang sherry; dan nazmi.

Saya rasa terharu dengan post bulan April tu; bila suami sherry pulang dari umrah. Benda-benda manis begini tak ada lagi dalam hidup saya...

Sherry & nazmi duduk di Kuantan, ya? Tak jauhlah rupanya dengan tempat saya dulu - Pusat Serenti Gambang ... tempat yang meninggalkan BANYAK kenangan manis dari Nov 2005 sampai 18 Dis 2006.

Dan saya pun pernah duduk tiga bulan kat Pusat Khidmat AADK Kuantan (sebelah SK Teruntum) semasa bulan puasa 2006. Dah dua tahun berlalu ya...

Semoga Sherry & Nazmi akan hidup bahagia. Sentiasa Bersyukur, sentiasa membantu yang kurang upaya...

Wassalam

sherry said...

Bro Mart..
AADK tu dekat sangat dgn my opis.LKPP...keciknya dunia..hari2 saya lalu lalang kat situ..ingat satu hari masa berjalan kaki melalui AADK , kebetulan ada sekumpulan pelatih(tak tau nak panggil apa)sedang bergotong royong membersih kawasan...ada 2-3 org macam tegur2 kononnya nak mengorat.....TAPI serentang berbelas-belas org geng diorg pakat kutuk kata..hish..ada hati nak mengorat..sedarlah kitani sapa...!terdiam 2-3 org tu!

So..sekarang bila saya renung kembali...rupanya pelatih2 ni sifat rendah diri tu sangat menguasai diri...inferiorty complex kot..sebabtulah masyarakat sekeliling kena bantu bagi moral support..jangan menyisihkan mereka..okay tak kalu one day saya drop by kat AADK tu..tgk kot saya boleh buat sesuatu...

Mat Cendana said...

*Untuk perhatian Sherry, saya baru saja buka blog baru berunsur satira politik dengan Blogspot, dan telah tukar nama di situ ke yang ni. http://cendana287.blogspot.com Awas!...banyak iklan. Sebab saya nak try cari makan sikit, nak tengok boleh atau tidak:-)

Untuk "byline" dalam akhbar, saya mungkin akan mula guna nama By AHMAD CENDANA (terkenang asrama ni kat pusat Gambang). Oh ya, sebenarnya saya juga adalah freelance journalist/technical writer dengan The Star. Bukan "A. ANON", yang saya guna khas untuk tiga rencana bulan June tu, tapi byline lain. Tak apa, lain kali saya beritahu.

Berbalik kepada reply Sherry:
Alah, LKPP! Dekatnyaaa. Nazmi kerja kat situ jugak ke?

Betul, "It's a small world". Tak sangka benda-benda macam ni, ya? Tahun berapa yang Sherry jumpa dengan bebudak tu?

Tahun 2006 dulu AADK ada buat program, ambil Pra-Bebas (yg tinggal 3 bulan nak balik) "yang terpilih" (bermakna tak ada buat kes kat pusat, prestasi cemerlang) dari semua pusat-pusat di Pahang. Setahu saya, mulai 2007 tu, dia tak ambik yang dari pusat lagi.

Setiap sessi = 3 bulan, mulai Jan 2006. Saya sessi ketiga, duduk situ dari Sept-Dis 06. Kalau Sherry boleh ingat bulan, boleh taulah sessi yang mana tu. Silap-silap sessi saya tak?

Tapi kalau hal nak mengorat ni, gerenti bukan saya ... sebab saya peringkat tua (45 masa tu), dan rasa malu dengan rupa (tengah cabut semua gigi, rambut sangat pendek; jadi nampak `lebih tua'. Masa "time biasa", saya nak macam Bill Gates ... ada lah sikit-sikit):-)

Tapi, kalau pakai t-shirt pusat, bukan "resident" - mungkin "pelatih" (atau "penghuni") pusat Gambang yang PKAADK pinjam untuk tolong bersihkan kawasan.

Baguslah kalau Sherry ada sikap macam tu. Tapi tak ramai orang begini ... Ni sifat manusia; suka nak tengok, fokus dan ungkit keburukan orang.

Namun, kalau dengan penagih "yang aktif" (masih guna dadah), JANGAN BAGI MUKA, nanti dia ambik kesempatan. Ikhlas saya cakap. Ada difference dengan "recovering addict" - BANYAK difference.

Tapi bagi yang recovering; YA, bila disisih, maka peratus untuk relapse adalah teramat tinggi.

Sapa yang tak kecewa bila kita dah okay, tapi orang layan macam dulu? Ungkit dan perbesar yang dulu, dan tak mahu bagi apa-apa peluang... Ramai yang give up, buat keputusan "kalu gitu, tak ada rugi apa-apa kalau hisap balik. Baru puas hati kalau orang nak mengata pun"...

Saya agak nasib baik jugak dalam satu-dua hal. Yang terpenting, kedua ibu-bapa saya terima dengan baik semasa saya di Gambang lagi (sebelum tu, telah putus hubungan; termasuk dengan kedua adik & kakak).

Setahun lepas saya bebas, kakak dan adik saya mula jadi baik semula setelah bertelagah dan tak cakap selama dekat 10 tahun! Laptop yang saya guna ni, pemberian dari kakak saya (yang doktor tu), dibeli dekat-dekat dengan pilihanraya bulan March. Serta handset. Sebab, dia mula yakin yang saya "tak akan jual untuk beli dadah".

Cuma sekarang, saya problem dengan isteri saya ... Ini masalah TERBESAR. Moga-moga Sherry & Nazmi tolong doa supaya saya dapat jadi macam kamu berdua, ya?

Sekian.